Regulamin przewozów firmy Optima Bus określający warunki przewozu osób, bagażu i rzeczy ważny od 01.05.2018
Niniejszy regulamin ustala się na podstawie art 4 Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r.-Prawo Przewozowe Dz. U. z 1995 r. Nr 119 poz. 575 z późniejszymi zmianami
Postanowienia niniejszego regulaminu mają zastosowanie do pracowników firmy Optima Bus, klientów firmy oraz do podmiotów gospodarczych, pozostających z firmą Optima Bus w relacjach biznesowych
Postanowienia ogólne
- Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
- przewoźnik – Firma Optima Bus
- pasażer – osoba fizyczna korzystająca z przejazdów przewoźnika.
- umowa przewozu – umowa zawierana pomiędzy przewoźnikiem a pasażerem, w której przewoźnik zobowiązuje się zgodnie z profilem swojej działalności do przewiezienia pasażera, a pasażer zobowiązuje się do zapłaty ustalonej ceny..
- bilet jednorazowy – dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu, uprawniający pasażera do jednokrotnego przejazdu busem przewoźnika, na określonej trasie, w określonym terminie i za ustaloną cenę.
- bagaż – rozumie się jako bagaż podręczny oraz bagaż dodatkowy;
- bagaż podręczny – rzeczy wniesione przez pasażera do busa
- bagaż dodatkowy – rzeczy umieszczone przez pasażera w miejscu wskazanym przez przewoźnika lub na ten cel przeznaczonym.
- nadbagaż – bagaż dodatkowy nie będący wliczony w cena biletu za który jest naliczona opłata dodatkowa uregulowana u kierowcy. Nadbagaż należy zgłosić przy rezerwacji przejazdu.
- Zamieszczone na stronie zdjęcia i opisy towarów wraz z oznaczeniem ich ceny, nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, a są jedynie zaproszeniem do składania ofert (zawarcia umowy) w rozumieniu art. 71 Kodeksu cywilnego.
Warunki przewozu
- Pasażer niezwłocznie po wejściu do busa zobowiązany jest zakupić bilet u kierowcy.
- Przewoźnik jest zwolniony z obowiązku przewozu, jak również ma prawo nie dopuścić do przewozu lub usunąć z busa pasażera, jeżeli:
- pasażer nie stosuje się do Regulaminu lub przepisów przewozowych.
- pasażer odmawia zapłacenia należności za przewóz.
- pasażer znajduje się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających
- pasażer zachowuje się w sposób uciążliwy dla współpodróżnych lub zagrażający bezpieczeństwu podróży.
- zachodzą okoliczności uniemożliwiające przewóz, których przewoźnik nie mógł uniknąć ani zapobiec ich skutkom
- pasażer znajduje się w stanie wskazującym, iż jest chory, a skutki tej choroby mogą zagrażać inny podróżnym.
- Pasażer korzystający z promocyjnego przejazdu jest zobowiązany posiadać przy sobie i okazywać na każde żądanie kierowcy ważny dokument uprawniający go do skorzystania z promocyjnego przejazdu.
- W przypadku niedokonania przez pasażera nabycia biletu przed rozpoczęciem przejazdu, umowa przewozu zawiera się przez samo zajęcie przez pasażera miejsca w busie przewoźnika. Podróżny jest zobowiązany do natychmiastowego nabycia biletu lub ponosi konsekwencje natychmiastowego opuszczenia pojazdu.
- Przewoźnik ma prawo odmówić zawarcia umowy przewozu oraz zatrzymać bilet osoby, która weszła w jego posiadanie z naruszeniem prawa lub która z własnej winy nie jest w stanie dowieść, iż jest osobą, której dane osobowe zostały podane przy rezerwacji przejazdu.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w przewozie i ich dalsze skutki spowodowane czynnikami administracyjnymi (w tym m.in. kontrolami policyjnymi, kontrolami Inspekcji Transportu Drogowego) oraz innymi czynnikami niezależnymi od przewoźnika takimi jak warunki atmosferyczne, utrudnienia w ruchu drogowym, problemy techniczne.
- Pasażer objęty jest ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Ubezpieczenie to obejmuje jedynie sytuacje, jakie mogą zdarzyć się w trakcie pobytu Pasażera w busie. Wszelkie zdarzenia losowe powodujące jakiekolwiek szkody, powstałe poza pojazdem, nie są objęte tym ubezpieczeniem.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności z tytułu podania błędnego adresu przez pasażera.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za osoby małoletnie podróżujące bez ustawowego opiekuna.
- Firma Optima Bus zastrzega sobie prawo do wprowadzenia przesiadek podczas przejazdu ze względów logistycznych lub bezpieczeństwa podróżnych.
- Rezerwacja przejazdu u przewoźnika oznacza zawarcie umowy przewozu oraz akceptację postanowień niniejszego Regulaminu.
Bilet
- Przewoźnik firma Optima Bus oferuje do sprzedaży następujące rodzaje biletów:
- Bilet jednorazowy.
- Bilet promocyjny: po okazaniu ważnego dokumentu uprawniającego do skorzystania z promocji oraz po podaniu pięciu ostatnich przejazdów podanych przy rezerwacji i po zaakceptowaniu je przez biuro.
- Obowiązki pasażera. Pasażer jest obowiązany do:
- przestrzegania przepisów porządkowych obowiązujących w przewozie drogowym oraz postanowień Regulaminu;
- stosowania się do zaleceń kierowcy.
- w busie fabrycznie wyposażonym w pasy bezpieczeństwa, pasażer ma obowiązek je zapiąć i utrzymać w tym stanie przez okres jazdy.
- Pasażer odpowiada za szkody wyrządzone przewoźnikowi w szczególności za zniszczenie urządzeń i wyposażenia oraz za szkody wyrządzone przez niego współpodróżnym.
- Pasażer odpowiada wobec wyżej wymienionych podmiotów również za szkody powstałe w związku z przewozem jego bagażu, chyba że szkody powstały z winy przewoźnika.
- Pasażer, który w sposób celowy lub wskutek zaniedbania zanieczyszcza pojazd jest zobowiązany zapłacić przewoźnikowi kwotę stanowiącą równowartość kosztów poniesionych przez przewoźnika w związku z koniecznością naprawienia szkody powstałej wskutek powyższych działań pasażera.
- Bagażu i zwierząt nie wolno umieszczać na miejscu przeznaczonych do siedzenia. Z wyjątkiem kupienia dodatkowego miejsca za porozumieniem z biurem.
- Kierowca może odmówić przewozu osób nietrzeźwym i zachowującym się nieadekwatnie.
- Osoby zagrażające bezpieczeństwu, zdrowiu współpodróżnych lub porządkowi mogą nie zostać wpuszczone do pojazdu lub z niego usunięcie przez kierowcę lub inne organy.
- Za zanieczyszczenie pojazdu przez pasażera powodujące konieczność jego zjazdu celem sprzątnięcia, pobrana będzie opłata.
- W przypadku rezygnacji przez Pasażera z odbycia podróży, Przewoźnikowi przysługuje zwrot należności stosowny do niewykorzystanego świadczenia przewozowego po potrąceniu części należności (odstępnego). W zależności od terminu rezygnacji Przewoźnikowi przysługuje prawo do dokonania potrąceń następujących kwot:
- od 14 dni do 48 godzin przed wyjazdem 25% wartości biletu,
- od 28 godzin do 24 godzin przed wyjazdem 50% wartości biletu,
- poniżej 24 godzin przed wyjazdem 90% wartości biletu.
- W przypadku niezgłoszenia się Pasażera na odjazd Przewoźnik ma prawo do potrącenia 100% wartości biletu.
Bagaż
- Limit bagażowy wynosi dwie torby podróżne średniej wielkości plus bagaż podręczny. Łączna waga bagaży nie może przekraczać 40 kg.
- Podlegają opłacie przedmioty stanowiące:
- Bagaż dodatkowy za każdą następną torbę przewidziana jest opłata . Wielkości nie przekraczającej wielkości standardowej torby podróżnej.
- Wózki dziecięce
- Inne przedmioty dodatkowe zgłoszone przy rezerwacji.
- Sprzęt elektroniczny (na przykład komputery, aparaty fotograficzne, odtwarzacze muzyki, telefony), biżuterię, papiery wartościowe, złoto, kamienie szlachetne, pieniądze pasażer ma obowiązek przewozić w bagażu podręcznym. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za szkody w wyżej wymieniony rzeczach w wypadku przewożenia ich przez pasażera w bagażu dodatkowym.
- Zabrania się przewożenia broni, materiałów wybuchowych, żrących lub cuchnących i innych mogących w jakikolwiek sposób utrudnić pozostałym osobom korzystanie z pojazdu powodując zabrudzenie odzieży , uszkodzenie ciała pasażera lub pojazdu.
- Przedmioty pozostawione w busie nie są objęte ochroną i odpowiedzialnością Przewoźnika , są przechowywane przez Przewoźnika przez okres 14 dni
Promocje
- Co 6 przejazd za 1 złoty. Do skorzystania z tej promocji jest potrzebna karta promocyjna na której powinno znajdować się imię i nazwisko pasażera wpisane przez kierowcę oraz pieczątki lub hologramy z datami i podpisem kierowcy.
- Pasażer może posiadać tylko jedną kartę promocyjną upoważniającą go do promocyjnego przejazdu.
- Pasażer nie może upoważnić osoby trzeciej do skorzystania z promocji.
- Warunki korzystania z promocji „szósty przejazd za 1 PLN”
Podróżny która chce skorzystać z promocji powinnien przy rezerwacji zgłosić ten fakt i podać pięć ostatnich dat przejazdów. Po sprawdzeniu wszystkich dat i potwierdzeniu przez biuro osoba może skorzystać z przejazdu za 1PLN. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za błędnie lub nieczytelnie wpisaną datę przejazd.
- Promocja nie obowiązuje od 15 grudnia do 15 stycznia.
- Obowiązujące u przewoźnika zniżki, ulgi, rabaty, promocje nie podlegają łączeniu
Paczki, przesyłki, korespondencja
- Paczka powinna posiadać adres dostarczenia oraz numer kontaktowy odbiorcy i nadawcy przesyłki. Czas realizacji usługi do 48 godzin.
- Optima Bus nie odpowiada za źle zabezpieczone paczki, przesyłki, korespondencję które podczas transportu uległy zniszczeniu, uszkodzeniu.
- Zabrania się przewozu rzeczy, których przewóz jest niedozwolony na podstawie odrębnych przepisów.
- Kierowca w razie uzasadnionego podejrzenia może sprawdzić, czy zawartość przesyłki bagażowej nie narusza wyżej wymienionych warunków.
Rezerwacja
- Rezerwacje przyjmujemy telefonicznie, sms-owo lub drogą elektroniczną.
- Rezerwacje prosimy potwierdzać dzień przed planowanym wyjazdem. Jeżeli nie będzie potwierdzenia rezerwacja może zostać anulowana. Potwierdzenia są przyjmowane do godziny 15:00 dzień przed wyjazdem.
- Przy rezerwacji miejsca prosimy o podawanie faktycznych danych osobowych.
- Przewoźnik ma prawo do przekazania klienta innemu przewoźnikowi z przyczyn niezależnych od niego.
- Przewoźnik ma prawo odmówić przyjęcia rezerwacji nie podając przyczyny oraz ma prawo do anulowania rezerwacji z przyczyn niezależnych od niego.
- Informacje dotyczące przewozu osób przez firmę Optima Bus można uzyskać telefonicznie pod numerem telefonu wskazanym na stronie internetowej www.optimabus.pl w godzinach 8:00 – 22:00 .
Reklamacja
- Wszelkie reklamacje wynikające z realizacji umowy przewozu należy kierować w formie elektronicznej na e-mail: biuro@optimabus.pl
- Reklamacje należy składać w terminie jednego miesiąca od zaistnienia zdarzenia będącego przedmiotem reklamacji.
- W wypadku niedokonania przez pasażera zgłoszenia reklamacji drogą elektroniczną przewoźnik odmawia przyjęcia go do rozpatrzenia.
- Reklamacje może składać wyłączenie pasażer. Za małoletniego reklamacje składa jego przedstawiciel ustawowy.
- Reklamacja powinna zawierać:
- dane osobowe pasażera.
- opis okoliczności, w których zaistniało zdarzenie będące przedmiotem reklamacji.
- opis i udokumentowanie doznanej szkody i jej wysokości – opis okoliczności wskazujących na związek pomiędzy zdarzeniem będącym podstawą reklamacji a szkodą pasażera.
- wskazanie sposobu rekompensaty szkody.
W sprawach nieuregulowanych powyższym regulaminem zastosowanie mają następujące przepisy: -ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. prawo przewozowe (j.t. Dz. U. z 2000 r. nr 50, poz. 601; z późn. zmian.); – ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. nr 16, poz. 93; z późn. zmian.).
Regulamin obowiązuje od dnia zatwierdzenia przez właściciela firmy do odwołania.